Tips voor promotie
Uw uitgever heeft zijn of haar eigen kanalen om uw boek te promoten en zal ervoor zorgen dat uw boek via diens kanalen bij boekhandelaren terechtkomt. Zelf kunt u echter ook genoeg doen om uw boek te promoten. Sterker nog: elke uitgever verwacht dit van u. Gelukkig zijn er legio mogelijkheden om dit te doen, ook als u in eigen beheer uitgeeft!
Hier zijn een aantal voorbeelden van hoe u dit kunt doen:
NBD Biblion
Geeft u in eigen beheer uit? Stuur dan 2 exemplaren van uw nieuwe boek naar NBD Biblion. Hebt u een uitgever dan doet die dat voor u. Wie weet liggen uw boeken straks in alle bibliotheken van Nederland!
Social media
Het bereik van social media is enorm! Promoot uw boek via de kanalen die u tot uw beschikking hebt, zoals Facebook (er zijn pagina's voor elk genre!), Instagram, X (v/h Twitter), TikTok, LinkedIn. En vraag mensen uw post (over uw boek) te delen.
Community
Zorg dat uw boek terecht komt bij diverse boek communities (als dit niet al automatisch gaat); deze platforms hebben een groot bereik en worden door potentiële kopers gebruikt in hun jacht naar hun volgende boek.
Gunfactor
Zorg voor de zogenaamde 'gunfactor'. Dit houdt in dat ándere auteurs úw boek gaan promoten via hun eigen kanalen. Hiervoor is het uiteraard wél nodig dat u dit ook voor die auteurs doet! De ene hand wast de andere...
Recensies
Vraag de mensen die uw boek hebben gelezen om een recensie te schrijven over uw boek, op social media en in communities. Stuur desnoods gratis een boek naar één van de recensente die te vinden zijn op social media. Heel simpel: des te meer goede recensies een boek heeft, des te eerder het wordt gekocht door lezers die op zoek zijn naar een boek in dit genre!
Weggevertje
Maak mensen nieuwsgierig op uw social media. Plaats een kort stukje ('inkijkje') uit uw boek en verloot een boek tegen de tijd dat uw boek uitkomt, bijvoorbeeld tussen volgers die 5 andere vrienden taggen (dit vergroot uw bereik!). Of maak er een 'winactie' van. Met uiteraard het verzoek (de eis) dat zij na het lezen ervan een recensie plaatsen op de door u aangegeven kanalen.
Blogs
Schrijf blogs over uw boek(en), over schrijven in het algemeen, over uzelf en over wát u maar bezighoudt. Mensen die lezen houden meestal ook van blogs en zijn vaak nieuwsgierig naar de auteur. Naar de mens achter het boek. En als er íets is dat u als auteur kunt, dan is het wel schrijven!
Evenementen
Ga naar boekenmarkten, evenementen, boekbesprekingen, etc. Ga naar de lokale boekhandel en bibliotheek en regel als het even kan een auteursmoment waarbij u kunt vertellen over uw boek en/of deze kunt signeren.
Zorg wel dat de markt of het evenement aansluit bij uw genre; iemand die kinderboeken schrijft heeft weinig te zoeken op een thriller-conventie. En meld op elk platform waar u gebruik van maakt dat u dit gaat doen, en vooral wanneer.
Persbericht
Stuur de aankondiging van uw pas uitgebrachte boek, liefst met foto, naar de lokale nieuwsbladen. Wie weet nemen zij het over en plaatsen zij het in hun blad.
België
Grappig detail: in België wordt over het algemeen véél meer gelezen (en dus een boek gekocht) dan in Nederland. Dus zorg dat uw boek ook in ons buurland bekend wordt. En hoe leuk is het om een boekenmarkt of evenement in (de buurt van) België te combineren met een gezellig uitje?
Elevator pitch
Heel belangrijk! Uw elevator pitch: een korte presentatie van maximaal 1 minuut waarin u over uw boek vertelt en de andere partij ervan overtuigt uw boek dringend nodig te hebben. Meer over de elevator pitch en het belang ervan vindt u hier.
En verder...
Er zijn nog véél meer tips om uw boek te promoten. Twijfeltaal vermijden, om maar eens iets te noemen; woorden als misschien, maar, ik denk niet dat, in principe... gebruik die niet. De potentiële koper hoort u en haakt af. Wees zeker van uzelf en praat ook zo. Het komt de promotie van uw boek alleen maar ten goede!